Förseningsersättning
Om du blivit mer än 20 minuter sen till din slutdestination kan du ansöka om förseningsersättning. Senast två månader efter händelsen behöver vi din ansökan.
Hur stor blir ersättningen?
Försenad mer än | Ersätts med |
20 min | 50% av biljettpriset |
40 min | 75% av biljettpriset |
60 min | 100% av biljettpriset |
Rest med en periodbiljett?
Om du rest med en periodbiljett får du ersättning som motsvarar kostnaden för den försenade resan, se följande tabell.
Rest med SL-pendeln eller SL buss över länsgränsen?
SL-pendeln/SL pendeltåg: Om du rest med en kombinerad UL/SL-biljett över länsgränsen ska du ansöka om förseningsersättning hos SL. Har du rest med två separata biljetter för UL och SL så ansöker du hos respektive bolag för biljetterna.
SL buss: Om du rest med en SL buss så gör du din ansökan hos SL.
Har du rest med Mälartåg?
Du ansöker om förseningsersättning hos UL om du rest med Mälartåg på sträckan Uppsala-Knivsta-Arlanda/Märsta med en UL-biljett. För övriga biljetter ansöker du hos Mälartåg.
Kan jag inte ta taxi istället?
Om det finns skälig anledning att anta att din resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad har du rätt till ersättning för annan transport (t.ex. annat tåg eller taxi). Vi ersätter dig då med utlägget upp till 1210 kronor mot att du skickar in ditt originalkvitto tillsammans med vår förseningsersättningsblankett.
Om du inte har hunnit att lösa en biljett innan du fick reda på störningen kommer vi göra ett avdrag från din ersättning (t.ex. SJ-biljett eller taxikostnad), som motsvarar priset av den biljett du skulle betalt i vanliga fall, så att du betalar för den resa du skulle ha gjort.
Om du rest med en kombinerad UL/SL-biljett över länsgränsen ska du ansöka om förseningsersättning hos SL. Har du rest med två separata biljetter ansöker du hos UL om taxiresan startade i vårt län, annars hos SL.
Förseningsersättning gäller inte
- Planerade störningar och inställda buss- och tågturer som UL informerat om via hemsidan senast tre dagar innan.
- När du gör byten mellan buss eller tåg som inte presenteras som en anslutning i UL:s reseplanerare.
- Eventuell dricks till taxichauffören.
- Följdkostnader, till exempel för ett missat tandläkarbesök, flyg eller en fjärrtågsresa du inte hann med.
- Flera avgångar efter varandra.
- Barn eller ledsagare som reser avgiftsfritt.
- Passageavgiften på Arlanda
För dig som rest med en UL-biljett utgår vi från lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953). Du hittar hela lagen här.
För dig rest med övriga biljetter på ett tåg som kör en sträcka över 150 km så utgår vi från EUs tågpassagerarförordning.