Förseningsersättning

Om du blivit mer än 20 minuter sen till din slutdestination kan du ansöka om förseningsersättning. Du kan välja mellan att få en del av dina utlägg återbetalade, alternativt att få en endagsbiljett som ersättning (värde upp till 440kr). Senast två månader efter händelsen behöver vi din ansökan. 

Obs! Gäller det en resa över länsgränsen mot Stockholms ska du vända dig till SL för att söka förseningsersättning. 

Hur stor blir ersättningen?

Försenad mer än Ersätts med
20 min 50% av biljettpriset
40 min 75% av biljettpriset
60 min 100% av biljettpriset

Har du rest med Periodbiljett?

Om du rest med periodbiljett får du ersättning som motsvarar kostnaden för den försenade resan, se följande tabell.

Kan jag inte ta taxi istället?

Om det finns skälig anledning att anta att din resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad har du rätt till ersättning för annan transport (t.ex. annat tåg eller taxi). Vi ersätter dig då med utlägget upp till 1120 kronor mot att du skickar in ditt originalkvitto tillsammans med vår förseningsersättningsblankett. 

Förseningsersättning gäller inte

  • Planerade störningar och inställda buss- och tågturer som UL informerat om via hemsidan senast tre dagar innan.
  • Eventuell dricks till taxichauffören.
  • Följdkostnader, till exempel för ett missat tandläkarbesök, flyg eller en fjärrtågsresa du inte hann med.
  • Flera avgångar efter varandra.
  • Barn eller ledsagare som reser avgiftsfritt.
  • Passageavgiften på Arlanda
Förseningsersättning/ansökan

Har du rest med en enkelbiljett eller en periodbiljett?

Här ansöker du om förseningsersättning. Observera att du som har rest med taxi eller annat färdmedel behöver ladda ner en blankett här intill.

Ansök om förseningsersättning
förseningsersättning/ansökan

Har du rest med en pappersbiljett eller tagit taxi för att nå ditt resemål?

Ladda ner blanketten och skriv ut. Fyll i och bifoga din biljett/ditt kvitto. Lägg blanketten i ett kuvert och sen på postlådan. Klart! Frimärke behövs inte. 

Ladda ner blanketten