UL-biljett via autogiro

För dig som reser ofta är det både bekvämt och smidigt att betala din periodbiljett via autogiro. Du betalar i 10 månader och får var 11:e och 12:e månad betalningsfritt. Din biljett fortsätter att gälla tills du väljer att avsluta ditt autogiro, och du behöver bara se till att det finns täckning på ditt konto den 27:e varje månad när autogirodragningen ska göras.

Välj den biljett som passar dig

Biljetten som betalas via autogiro är en periodbiljett, och finns i två varianter: Vuxen och Rabatterad.

Biljetten är opersonlig så om du vill kan du låna ut den till någon annan som tillhör samma resenärskategori (vuxen/rabatterad). När du reser med en biljett till rabatterat pris behöver du kunna styrka din rätt att resa till det rabatterade priset, läs mer i villkoren som finns lite längre ner.

Priset för UL-biljett via autogiro är detsamma som priset för en 30-dagarsbiljett. Aktuella priser kan du hitta i menyn under rubriken Biljetter. 

Ansökan

Du ansöker enklast digitalt med hjälp av e-legitimation via länken som finns här nedanför. Om du inte har e-legitimation kan du istället skicka in din ansökan på en utskriven blankett. Blanketten heter "Medgivande till betalning via Autogiro" och den hittar du här nedanför. 

Din ansökan behöver vara oss tillhanda senast den 15:e i månaden innan biljetten ska börja gälla. 

Förlustgaranti

Vi håller koll på vilket UL-kort din biljett finns på. Om du tappar bort kortet kontaktar du UL Kundtjänst på 0771-14 14 14, så spärrar vi ditt förlorade kort och skickar ut ett nytt. Det nya kortet kostar ingenting, men du får själv betala för de resor du gör medan du väntar på ditt nya kort.

Bra att veta

Viktiga datum

15:e i månaden: Brytdatum för ansökningar, ändringar och uppsägningar som ska gälla från kommande månad. 

27:e i månaden: Dragning görs från ditt bankkonto, för biljettens giltighet den kommande månaden. Om pengar inte kan dras från kontot får du en påminnelsefaktura för manuell inbetalning. 

Ansökan

Ansök digitalt

Här kan du enkelt ansöka med e-legitimation om att betala via autogiro. Legitimeringen sker via BCG/bankgirocentralen.

Till ansökan
Ansökan

Ansök med blankett

Här finns en blankett du kan skicka via post för att ansöka om autogiro. Skriv ut, fyll i och skicka in pappersblanketten "Medgivande till betalning via Autogiro".

Hämta blankett (pdf)

Vad händer när jag skickat in min ansökan?

1. Uppgifterna kontrolleras

Banken kontrollerar att de bankuppgifter du angett i din ansökan stämmer. Ser allt bra ut så skapas ett autogiromedgivande.

Om någon uppgift inte stämmer så kontaktar vi dig. 

2. UL-kortet skickas

Omkring den 20:e i månaden skickar vi alla biljetter som ska starta den kommande månaden. Veckan innan din biljett ska börja gälla bör du därför ha fått hem ditt nya UL-kort.

Har det inte kommit fram? Kontakta UL Kundtjänst, så kollar vi upp vad som hänt med ditt nya kort. 

3. Dags att börja resa! 

Biljetten börjar gälla den 1:a i den månad du valt som startmånad. Biljetten gäller tills vidare, och du kan använda den för obegränsat antal resor. 

Kontakta oss om du har några frågor, eller råkar tappa bort ditt kort, så hjälper vi dig!