Varmt i kollektivtrafiken
Sommarvärmen har slagit till och det märks också i kollektivtrafiken. Både på tåg och bussar kan det bli varmt under resan, trots att de flesta fordon har luftkonditionering.
I UL-trafiken finns AC i majoriteten av fordonen, men värmen ute, stora fönster och många resenärer gör att temperaturen ändå kan stiga. På Mälartåg finns också AC men långa sträckor i sol och varma stationer påverkar inomhusklimatet.
Vi vet att värmen i bussarna kan förstärkas när solen ligger på, och när många kliver på samtidigt. Då hinner inte kylsystemen alltid med. I vissa fall kan också luftflödet påverkas om det blir trångt ombord.
Klimatet på tågen påverkas när dörrar öppnas och stängs vid stationerna, och den varma luften strömmar in. Då kan kylsystemen ha svårt att hänga med.
UL:s generella råd är enkelt: ta med vatten, sök skugga på perronger och hållplatser och håll koll på väderläget innan avresa – särskilt viktigt under riktigt heta sommardagar. Planera resor vid de svalare tiderna på dagen, när det är möjligt.