Buss förstärker Upptåget

Från 4 december sätter UL in två bussavgångar från Storvreta för att avlasta Upptåget under morgontrafiken. De två bussavgångarna körs direkt till resecentrum i Uppsala.

- Resandet med Upptåget har ökat och har nu nått en nivå när det ofta blir trångt ombord mellan Uppsala och stationerna närmast Uppsala, säger Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordföranden i kollektivtrafiknämnden.

- Därför sätter vi nu in en direktbuss mellan Storvreta och Uppsala med två avgångar under morgontrafiken när det är flest som reser med Upptåget. Förhoppningen är att avlasta Upptåget genom att erbjuda Storvretabor en bekväm bussförbindelse till resecentrum i Uppsala, säger Bertil Kinnunen.

De två bussavgångarna kör kl 6.55 och 7.25 alla skoldagar från Skogsvallsvägen vid idrottsplatsen och sedan direkt till resecentrum i Uppsala. Restiden är beräknad till 22 min.

Direktbussarna vänder sig i första hand till pendlare som har sin biljett klar. Det blir ingen biljettförsäljning ombord på bussen.

De bussar som ska användas är bekväma turistbussar.

Under hösten 2017 har det vid flera tillfällen varit brist på tåg och Upptåget har kört med ett istället för två ihopkopplade tågsätt. Det har hänt att resenärer från Storvreta inte fått plats och blivit hänvisade till att vänta till nästkommande tåg. I väntan på att nya tåg sätts i trafik i slutet av 2019 sätt nu en direktbuss i trafik för att avlasta Upptåget.

Information med anledning av detta pressmeddelande lämnas av:
Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden, tel 070-763 40 71.
Sture Jonsson, UL:s presschef, tel 018-611 19 08.