Lillkyrka får utökad busstidtabell

En tidig morgontur och en sen eftermiddagstur sätts in mellan Lillkyrka och Enköping från och med 2 oktober. UL utökar nu tidtabellen för linje 221 för att förbättra möjligheterna att arbetspendla med buss för boende i Lillkyrka.

- Konsekvenserna för tidiga arbetspendlare från Lillkyrka blev för stora när linje 223 gjordes om och därför utökas linje 221 med två turer per dag på sträckan Lillkyrka – Enköping, säger Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordföranden i kollektivtrafiknämnden.

- Det är en tur från Lillkyrka kl 06.05 som ankommer Enköpings resecentrum kl 06.35 och på eftermiddagarna körs en ny tur från Enköpings resecentrum kl 18.15 med ankomsttid till Lillkyrka kl 18.45. De båda kompletterande turerna körs med taxi fram till tidtabellskiftet i december och därefter ska turerna köras med buss, säger Bertil Kinnunen.

I samband med tidtabellskiftet 14 augusti gjordes linje 223 om för att skapa snabbare förbindelser mellan Grillby och Enköping. Den nya linjesträckningen gör att linjen inte längre trafikerar Lillkyrka. Tidigare körde linje 223 via Lillkyrka och erbjöd tidigare morgonturer och senare eftermiddagsturer än linje 221.

Med erfarenhet av tidigare resande från och till Lillkyrka bedöms en vanlig taxibil räcka för tidtabellutökningen. Beredskap finns för att sätta in en större bil vid behov. Från tidtabellskiftet i december ingår de kompletterande turerna i ordinarie planering för linje 221 och ska då köras med buss.

Information med anledning av detta pressmeddelande lämnas av:
Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden, tel 070-763 40 71.
Sture Jonsson, UL:s presschef, tel 018-611 19 08.