Fortsatt stora rabatter på UL-biljetter för pensionärer

Pensionärernas årsbiljett för UL-trafiken kommer fortfarande att ha 48,5 procents rabatt jämfört med ordinarie pris för årsbiljett. Det innebär att pensionärer också efter den nu beslutade prisjusteringen erbjuds den högsta rabattnivån av alla för UL-biljetter. Beslutet om prisjusteringen fattades av kollektivtrafiknämnden vid sammanträdet den 8 mars.

– Även efter prisjusteringen, är rabatten på årskort för pensionärer ca 48,5 procent jämfört med ordinarie pris. Och eftersom kollektivtrafiken redan är skattesubventionerad till 50 procent, innebär det att pensionärer betalar ca 25 procent av den faktiska kostnaden när man köper årskort, säger Bertil Kinnunen (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden.

– Balansen med att vi skattesubventionerar kollektivtrafik med ca 50 procent är bra och riktig. Jag tycker också det är bra att vi erbjuder kraftiga rabatter på både års- och månadsbiljetter för bl a pensionärer, säger Bertil Kinnunen.

Prisjusteringen som kollektivtrafiknämnden har beslutat om från 1 maj på årsbiljetter för pensionärer innebär en ökning med 240 kr till 3 660 kr för biljett som betalas vid ett tillfälle och 3 900 kr för biljett som betalas via autogiro. Utslaget per månad är det 20 kr mer än tidigare.

– Nuvarande pris för pensionärers årsbiljetter innebär en rabatt på över 50 procent jämfört med den vanliga årsbiljetten som kostar 7 125 kr. Det känns som en något för stor rabatt och det är ett skäl till varför vi gör den här prisjusteringen, säger Bertil Kinnunen.

För övriga pensionärsbiljetter, 30-dagars UL och 30-dagars UL/SL, sker ingen prisjustering. Rabatteringsnivån för dessa biljetter är ca 40 procent.

För ungdomar och studenter finns också rabatterade biljetter. Rabattnivån för dessa grupper är 30-40 procent beroende på biljettyp.

Sture Jonsson, presschef kollektivtrafikförvaltningen UL, tel 018-611 19 08