Mobilladdning på fler regionbussar

Nu utökas antalet bussar i UL-trafik med mobilladdning. Det är 24 nya bussar som utrustats med USB-uttag för laddning av mobil, surfplatta och liknande utrusning.

– Det här är ett bra steg i rätt riktning för att göra restiden användbar och att en bussresa blir ett attraktivare resealternativ, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Bertil Kinnunen (S).

Några bussar i UL-trafik har sedan tidigare USB-uttag och möjligheten att kunna ladda mobilen eller surfplattan har uppskattats av många resenärer. Nu utökar Nobina, som kör stor del av regionbusstrafiken åt UL, antalet till totalt 31 bussar med USB-uttag.

– Många känner ett behov av att ständigt vara uppkopplade och behöver ladda sin mobil flera gånger om dagen. Genom att erbjuda möjlighet att ladda batteriet på bussen bidrar vi till att förenkla vardagen för många kunder, säger Roger Norman, trafikchef på Nobina i Uppland.

Utgår från Enköping
De flesta av de 24 nya bussarna är stationerade i Enköping. De kommer främst att sättas i trafik i stråket Uppsala – Enköping – Västerås men också förekomma på andra sträckor. Alla bussar med USB har en gul dekal med en laddningssymbol. Det finns två USB-uttag vid varje dubbelsäte och uttagen sitter i taket i bakre delen av bussen och i sidopanelen i främre delen av bussen.

”Glädjande”
En som redan hunnit testa, och är positiv till att fler bussar har laddningsmöjligheten är Julia Hägg som reser från Enköping till arbetet i Uppsala.

– Nu behöver man inte leta efter uttag på stan. För mig och många andra är mobilen det bästa tidsfördrivet när jag reser, och en trygghet att alltid kunna ringa någon om det händer något.

Frågor med anledning av detta pressmeddelande besvaras av:
UL:s presschef Sture Jonsson, 018-611 19 08 eller 070-212 03 85
Kollektivtrafiknämndens ordförande Bertil Kinnunen (S), 070-763 40 71