Vi är på väg.

Vi vill att fler ska resa tillsammans. Därför fortsätter vi utveckla vår trafik, vår teknik och vårt erbjudande, allt för att det ska blir enklare att resa hållbart. Det är många nyheter på gång framåt, det berättar vi mer om här nedan.

På väg framåt

Vi finns här, ute på vägarna i hela länet, dag som natt för att köra dig dit du ska, och vårt mål är att alla resor ska genomföras med fossilfria drivmedel. 

Vi är på väg framåt i utvecklingen av nya, effektiva linjenät i vårt län och nu i arbetet kring fyra spår för tågtrafiken. Och flottan av elbussar växer hela tiden. 

Vi är på väg och målet är tydligt: framtidens kollektivtrafik ska vara enkel, jämlik och hållbar. Du som är kund hos UL är en jätteviktig del av resan mot framtiden. Tack för att du reser med oss. 

Ny prismodell 

För att hänga med i den digitala utvecklingen och samhället i stort följer vi vår verksamhetsidé – att utveckla hållbara transporter för ett växande Uppsala län. Ett exempel  på det är ett enkelt resande. Den 22 januari 2024 lanserar UL en ny förenklad prismodell. Då tar vi bort zonerna och går från 78 till endast två biljettvarianter, en för vuxen, och en till rabatterat pris. Det blir både enklare och billigare att resa längre inom Uppsala län. 

Enklare att resa 

Framöver kommer vi att lansera en ny digital webbportal där du som är kund själv kan köpa och ladda biljetter till dig och din familj. Där du kan sköta alla ärenden kring ditt resande lätt och smidigt. Därefter kommer en tjänst som möjliggör att du kan blippa bankkortet direkt vid läsarna på bussarna. Enklare än så blir det inte att resa hållbart! 

Tillsammans på rätt väg

När du som reser drabbas av störningar i buss- och tågtrafiken förstår vi att det kan innebära problem i vardagen. Tillsammans med våra trafikoperatörer jobbar vi hårt med att skapa en bättre situation framåt. Trots alla utmaningar med förarbrist och bristande väginfrastruktur körs dagligen 98% av vår trafik. Läs gärna mer och se statistik över utförd trafik på ul.se/statistik

UL:s varumärkeskoncept ”Vi är på väg”. 

Vi hamnar alla ibland i situationer som är lite obekväma. Som inte blev som vi hoppats och tänkt. Kanske vill vi då bara sticka, sjappa, dra. Åka hem eller åka bort. Då ska det vara enkelt och självklart att hoppa på bussen eller tåget, utan krångel med zoner och svåra biljettval. Då ska du veta att vi är på väg. 

Kampanjfilmer

Dejten.png

Den outhärdliga dejten - videolänk

Farmor.png

Farmor med lunchsällskap - videolänk

Recensenten.png

Filmrecensenten som längtade hem - videolänk