Reklam på UL:s busshållplatser – ny satsning i kollektivtrafiken
Region Uppsala erbjuder reklamytor på busshållplatser under nästa år. På sikt planeras även för reklamytor på UL-bussar.
Syftet är att skapa nya intäktskällor som bidrar till att utveckla och förbättra kollektivtrafiken i länet. Genom att använda exempelvis väderskydden vid hållplatser till reklam, hoppas man både kunna stärka ekonomin och göra resan mer trivsam.
Reklam bidrar även till hur resenärerna upplever resor med kollektivtrafiken. Undersökningar i Stockholm visar att en hög andel resenärer anser att reklam bidrar till att resorna blir trevligare och att restiden upplevs som kortare.
Start redan i höst
Under oktober och november 2025 sätts ljusskåp upp på 100 hållplatser i Uppsala stad. Målet är att en extern aktör ska vara upphandlad senast i februari 2026, för att ta över ansvaret för både försäljning och underhåll av reklamytorna.
Fram till dess kommer Region Uppsala själv att fylla ljusskåpen med information om sin verksamhet. Det handlar både om att sprida kunskap – och att förebygga skadegörelse. Tomma ytor kan inbjuda till klotter och skadegörelse, och skapa en känsla av otrygghet. Därför ska det finnas information på plats redan från start.
Håll utkik efter de nya reklamytorna på UL:s hållplatser nu i höst.
Läs mer om reklam i kollektivtrafiken här: https://regionuppsala.se/reklam-i-kollektivtrafiken